Producenci

Dostawcy

Pasek klinowy

Pasek klinowy

Contitech

Avx10x1200

0
/5 (0 komentarzy)

18,29 zł

Ostatnie egzemplarze!

Niepozorny pasek osprzętu silnika pełni bardzo ważną funkcję, gdyż napędza urządzenia istotne dla działania jednostki napędowej, takie jak pompa wodna i alternator. Jego nieprawidłowa praca powoduje zakłócenia w funkcjonowaniu pojazdu (np słabe ładowanie akumulatora), a zerwanie niemal natychmiast uniemożliwia jazdę.

W samochodach stosowane są dwa rodzaje pasków: klinowe (w starszych autach) i wielorowkowe (współczesne rozwiązanie). Każdy z nich zużywa się w inny sposób. Pasek klinowy pracuje tylko swoimi bocznymi krawędziami. Jeśli zostaną one zużyte, to nadaje się on do wymiany.

Z kolei pasek wielorowkowy pracuje przylegając całą swoją powierzchnią do kół pasowych. Jest efektywniejszy i cichszy.

Jednak aby prawidłowo działały oba typy pasków muszą być prawidłowo napięte. - Napięcie mierzy się w połowie odległości pomiędzy kołami pasowymi. Prawidłowo napięty pasek powinien ugiąć się od 5 do 15 mm - mówi Adam Kowalski, mechanik ze Słupska.

Wilgoć wzmaga pisk

Źle napięty lub zużyty pasek może zacząć piszczeć podczas pracy silnika. To zjawisko pojawia się najczęściej w chłodnych porach roku, a latem w trakcie deszczowej aury. Dlaczego tak się dzieje? Wilgoć zmienia na gorsze właściciwości tarcia, które powstaje pomiędzy paskiem a kołem pasowym. Oczywiście dotyczy to przede wszystkim mechanizmów wyeksploatowanych lub z defektem, ale sporadycznie może się też przydarzyć w każdym aucie, nawet nowym - wyjaśnia mechanik.

KategorieKategorie