Producenci

Dostawcy

Palec rozdzielacza zapłonu

Palec rozdzielacza zapłonu

Hans preis topran

HP 500 477

0
/5 (0 komentarzy)

31,52 zł

Klasyczne rozdzielacze i ich obwody elektryczne nie mają specjalnych złącz do wpięcia urządzeń diagnostycznych. Kontrola jest możliwa jedynie przez przemierzenie oporów przejściowych oraz napięć i prądów poszczególnych obwodów elektrycznych oraz styków. Następnie przez przeprowadzenie kontroli stanu zużycia poszczególnychczęści mechanicznych rozdzielacza. Te czynności poprzedza wstępna diagnostyka, którą jest obserwacja pracy silnika.

Przy diagnostyce najlepiej jest zacząć od odłączenia kabli wysokiego napięcia od świec zapłonowych. Następnie kontrolujemy czy podczas próby uruchomienia silnika iskra przeskakuje z ich wolnego końca na świecę albo metalowe części silnika.

Jeżeli brak iskry na jednym z kabli, należy dokładnie skontrolować przewód, a także styki w obudowie rozdzielacza.

Jeżeli nie ma iskry na żadnym z kabli, trzeba sprawdzić środkowy kabel łączący cewkę indukcyjną z rozdzielaczem. Jeżeli centralny kabel daje iskrę, problem tkwi w rozdzielaczu. Należy sprawdzić centralny styk oraz palec rozdzielacza. Przyczyną może być pęknięcie na palcu rozdzielacza, uszkodzenie szczotki palca rozdzielacza lub pęknięcie jego kopułki.

Jeżeli palec i obudowa rozdzielacza oraz kapturki świec są sprawne, należy szukać usterki w obwodzie niskiego napięcia – od styków przerywacza przez kondensator aż po obwód pierwotny cewki indukcyjnej. Na wszystkich stykach przy rozłączonym przerywaczu musi występować napięcie. Kondensator można sprawdzić przez jego podłączenie równoległe przez żarówkę do akumulatora. Jeżeli żarówka się zaświeci kondensator jest zwarty.

Jeżeli jest wszystko w porządku, niesprawności należy doszukiwać się cewce zapłonowej. Zwarta cewka przegrzewa się podczas rozruchu silnika.

Następnie przeprowadza się kontrolę poprawnego działania układów regulacji odśrodkowej i podciśnieniowej oraz zużycia pozostałych części rozdzielacza.

Najbardziej znane symptomy awarii rozdzielacza oraz ich przyczyny:

 

Silnika nie można zapalić   

 

jest to najczęściej spowodowane zabrudzeniem i wilgocią w obudowie rozdzielacza lub zalaniem rozdzielacza po myciu samochodu. Czasem wystarczy wytrzeć i wysuszyć obudowę rozdzielacza.

Motor pracuje poprawnie na biegu jałowym, ale wolno zwiększa prędkość obrotową po gwałtownym naciśnięciu pedału przyśpieszenia   

 

nie działa regulacja odśrodkowa z powodu zmęczenia lub uszkodzenia sprężyn ciężarków odśrodkowych bądź zabrudzenia części.

Przy pełnym naciśnięciu pedału gazu silnik reaguje w zwolnionym tempie, a nawet gaśnie   

 

nie działa regulacja podciśnieniowa. Uszkodzony albo zatkany przewód podciśnieniowy lub uszkodzona membrana regulatora.

Przy gwałtownym naciśnięciu pedału gazu zaczynają stukać zawory   

 

w takim przypadku jest nieprawidłowo ustawiony zapłon lub styki przerywacza są już opalone.

Silnik pracuje nieregularnie   

 

przejaw całkowitego zużycia rozdzielacza z powodu niewłaściwej konserwacji i zaniedbania smarowania powierzchni ciernych.  Na przykład:

  • Opalone styki wysokiego napięcia na palcu i w kopułce rozdzielacza, zatarta szczotka centralnego styku. Rozwiązaniem jest wymiana palca i kopułki rozdzielacza.

  • Wytarty palec rozdzielacza. Rozwiązaniem jest jego wymiana

  • Wypalone kable wysokiego napięcia prowadzące do świec zapłonowych. Rozwiązaniem jest ich wymiana na nowe.

Silnik „strzela“ do kolektora dolotowego lub rury wydechowej   

 

Jeżeli to dzieje się równocześnie, przyczyny są zgodne z poprzednim przypadkiem. W przeciwnym razie jest to skutek niewłaściwego ustawienia wyprzedzenia zapłonu oraz zużycia styków przerywacza i styków w kopułce rozdzielacza. Styki można wyczyścić pilnikiem.

Silnik bez powodu zapala nieregularnie na dwa albo trzy cylindry   

 

przyczyną bywają opalone styki w kopułce rozdzielacza, wypalone kable elektryczne wysokiego napięcia,  ale najczęściej powodem jest wilgoć i brud w rozdzielaczu.

Silnik bez widocznych przyczyn gaśnie podczas jazdy   

 

Jeżeli nigdzie nie jest przerwany obwód elektryczny, awaria tkwi w zwartym kondensatorze. Powodem może być również zwarcie jego kabla elektrycznego wchodzącego do obudowy rozdzielacza. Jest to jedna z awarii najtrudniejszych do identyfikacji, ponieważ często przejawia się tylko przy okazji wstrząsów podczas jazdy.

KategorieKategorie